دستگاه سی پی ام چیست و در چه شرایطی به کار می رود؟

دستگاه سی پی ام وسیله ای فوق العاده راحت و ایمن است که برای جلوگیری از عوارضی مانند بی حرکتی و درد که ممکن است پس از جراحی زانو یا لگن ایجاد شود و همچنین برای افزایش تحرک و فعالیت های عملکردی زانو استفاده می شود.

دستگاه CPM چیست و در چه شرایطی به کار می رود؟

 

دستگاهcpm ، دستگاهی با ویژگی ضد اسپاسم در برابر انقباض و مقاومت بیمار در حین فعالیت است و با استفاده عملی از آن، درمان موثر خواهد بود. از دستگاه سی پی ام عمدتا در موارد زیر استفاده میشود:

*بعد از تعویض کامل زانو / مفصل ران

*بعد از جراحی های منیسک

*بعد از جراحی غضروف مفصل

*در درمان های متعاقب عمل مفاصل بیماران تحت بیهوشی

*بعد از جراحی های آرتروسکوپی

*درمان جراحی شکستگی و آرتروز کاذب

*ورزش-استئوسنتز ثابت

*عمل بر روی بافت نرم در محل مفصل

* در جراحی کلاهک زانو (بعد از عمل جراحی کشکک / شکستگی کشکک)

*استئوتومی اصلاحی

* بازسازی ACL / PCL

*جراحی پیچیده زانو

مزایای دستگاه سی پی ام چیست؟

مفاصل بدن به صورت متحرک طراحی شده اند. برای اینکه زخم های ایجاد شده پس از جراحی مفصل به سرعت خوب شوند، نباید ثابت بمانند.

دستگاه سی پی ام را می توان برای تسریع بازیابی حرکتی پس از عمل اعمال کرد.

دستگاه CPM التهاب و درد را کاهش می دهد. این دستگاه ها با حرکت غیرفعال مفاصل در یک الگوی خاص، سرعت بازیابی را افزایش می دهند. به توصیه پزشک برای بیمارانی که تحت عمل هایی مانند جراحی زانو، مچ، مچ پا، شانه یا لگن قرار گرفته اند، استفاده می شود. پارامترهایی مانند سرعت و زاویه دستگاه توسط پزشک تعیین می شود. می توان آن را به عنوان یک دستگاه فیزیوتراپی و توانبخشی طبقه بندی کرد.

دستگاه سی پی ام که پس از جراحی مفصل اعمال می شود، حرکت منظم استخوان، غضروف و سایر بافت های آسیب دیده را فراهم می کند و امکان انتشار مواد مغذی را فراهم می کند. حرکت فیزیکی حاصل، حرکت مایع سینوویال در مفاصل را نیز فراهم می کند. این امر عبور خون و محصولات متابولیک را بین بافت ها تسهیل می کند. با تسریع بهبودی، روند سازگاری پروتزهای اعمال شده در حین جراحی نیز تسریع می یابد.

تاثیر دستگاه سی پی ام در روند درمان

در صورت عدم استفاده از دستگاه های cpm در طول فرآیند توانبخشی مفاصل جراحی شده، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. حرکت نامناسب اندام ها باعث کاهش سرعت انتقال مواد بین بافت ها می شود که بر روند بهبودی تأثیر منفی می گذارد. به لطف دستگاه سی پی ام، هماهنگی و بهبود استخوان، غضروف، ورید و بافت های همبند در مفاصل تسریع می شود.

تاثیر دستگاه سی پی ام در روند درمان

از طرفی استفاده از دستگاه سی پی ام در درمان درد فوق العاده موثر است. در شرایط طبیعی، مایع مفصلی در حال حرکت است. از آنجایی که حرکات مفصل پس از جراحی کاهش می یابد، مایع مفصلی پایدارتر می شود. به لطف cpm، حرکات مفصل ایجاد می شود و مایع مفصلی حرکت می کند. بنابراین، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به ناحیه آسیب دیده می رسد و درد نیز کاهش می یابد.

حرکت غیرفعال با نظم خاصی بدون آسیب رساندن به بافت ها تنها با دستگاه های CPM امکان پذیر است. دستگاه سی پی ام یکی از مهم ترین دستگاه های درمانی در بین محصولات ارتوپدی و فیزیوتراپی است. دستگاه های CPM  با توجه به اتصال مورد استفاده انواع مختلفی دارند.

انواع دستگاه سی پی ام

دستگاه های cpm را می توان در 5 دسته مختلف بررسی کرد:

  • دستگاه سی پی ام زانو
  • دستگاه سی پی ام شانه
  • دستگاه سی پی ام مچ پا
  • دستگاه CPM آرنج
  • دستگاه CPM مچ دست

دستگاه های CPM را می توان در بیمارستان ها و کلینیک ها و همچنین برای بیماران تحت مراقبت در منزل استفاده کرد. کدگذاری حرکتی توسط پزشک انجام می شود و این پارامترها به راحتی توسط بیمار، بستگان بیمار یا خدمات فنی در حافظه دستگاه ذخیره می شود. اندامی که باید حرکت داده شود روی دستگاه قرار می گیرد و دستگاه عمل می کند. بنابراین، حرکات مفصل شروع می شود.

همین حالا دستگاه مولتی سی پی ام گروه مهندسی بلوریک را بررسی کنید!

 

نکات کلیدی در مورد این دستگاه پرکاربرد

بیمارانی که درمان خود را در منزل ادامه خواهند داد نیز می توانند به راحتی از این محصول استفاده کنند. دستگاه سی پی ام سیستمی است که می توان به راحتی از آن هنگام خواندن کتاب، تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو استفاده کرد. بیمارانی که در انجام حرکات با قدرت عضلانی خود مشکل دارند یا در هنگام خم شدن اندام توسط یکی از بستگان خود درد دارند نیز می توانند با استفاده از دستگاه CPM استراحت کنند.

بیماری هایی که تحرک فعال را محدود می کنند و بیمار را به تخت یا ویلچر وابسته می کنند می توانند باعث آسیب مفاصل و پوکی استخوان شوند. با استفاده از دستگاه سی پی ام می توان در برابر بیماری هایی که بیمار را بی حرکت می کنند، مقاومت کرد. استفاده از این دستگاه ها امکان ترخیص زودتر بیمار از بیمارستان را فراهم می کند و نیازهای دارویی و مراقبتی بیمار را کاهش می دهد. از نظر نظام سلامت، گفته می شود که هزینه ها نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

با توسعه فناوری، دستگاه‌های CPM مانند سایر دستگاه‌های پزشکی به وضعیتی تبدیل شده‌اند که می‌توان آن ها را از طریق تلفن‌های هوشمند کنترل کرد. این امر برنامه ریزی فرآیندهای درمانی را برای پزشکان آسان تر می کند.

چه مدت باید از دستگاه CPM استفاده کنید؟

مدت زمانی که باید از دستگاه CPM استفاده کنید به نوع و وسعت جراحی شما بستگی دارد. دستگاه های CPM معمولاً به مدت 4 ساعت در روز به مدت 4 هفته پس از جراحی استفاده می شوند. این بازه زمانی می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد.

یک مطالعه در سال 2019 در مورد تأثیر  CPMانجام شد. گروهی متشکل از 163 بیمار زیر 20 سال را که تحت عمل جراحی ترمیمی ACL قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند بیمارانی که تحت درمان CPM قرار گرفتند، کمتر به جراحی دوم برای شکستن بافت اسکار پس از جراحی نیاز داشتند.

در سال 2016 نیز مطالعه‌ای بر روی مزایای CPM و فیزیوتراپی بر روی افراد مبتلا به دیابت که تحت عمل جراحی کپسولیت چسبنده قرار گرفته بودند انجام شد. محققان دریافتند که هم CPM و هم فیزیوتراپی سنتی منجر به بهبودی هر چه سریعتر بیمار در 12 هفته می شوند. با این حال، بیمارانی که از دستگاه سی پی ام استفاده کردند نسبت به بیمارانی که از فیزیوتراپی سنتی بهره گرفتند، بهبود واضح‌تری در سطح درد و عملکرد ناحیه ی مورد نظر داشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *